سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ای آن که خاک از نظر کیمیا شده/افلاک محو غربت و درد ای شما شده/کاش آن زمان بمیرم اگر این خبر دهند /قلاده ات از دست امیرت جداشده/من مست تو ام باده ومی در نکشم /منت زنگار ویار دیگرنکشم
***
حسین ز من نپرس که عمری چکارمیکردم/گناه به محضر پروردگار میکردم/بیا وآبرویم را بخر که بین همه/به دوستی شما افتخار میکردم/حلول ماه محرم غمِ نهانم را/به پیرهن مشکی ام آشکار میکردم/زکودکی چو نگاهم به آب می افتاد/سلامَت از جگرداغدار میکردم/اگرحرام نبود ای شهید ماه حرام/به یادتشنگی ات انتحار میکردم/در وادی عاشقی چو ره گم کردم/چشمان تو راقبله تجسم کردم/چون آب نبود وضویی سازم /با خاک در دوست تیمم کردم

 

 

آبان 1388
آذر 1388
دی 1388
بهمن 1388
اسفند 88
فروردین 89
شهریور 89
آذر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
اردیبهشت 90
خرداد 90
تیر 90
مرداد 90
آبان 90
آذر 90
دی 90
بهمن 90
اسفند 90

برای اطلاع از آخرین خبرهای کمپین خروج از بلاگفا، دریافت دعوتنامه بیان، اطلاع از آخرین وبلاگ های منتقل شده به بلاگ، دریافت راهنمایی و آشنایی در رابطه با سرویس بلاگ، منتقل کردن محتوای وبلاگ قبلی خود از سرویس های وبلاگ دهی دیگر به بلاگ، به این صفحه مراجعه کنید:

کمپین خروج از بلاگفا

188024 :کل بازدید
27 :بازدید امروز
48 :بازدید دیروز
 

 


حجت الاسلام والمسلمین «مسیح مهاجری»، مدیر مسئول روزنامه «جمهوری اسلامی» در تعطیلات نوروزی سال جاری، در سفری 8 روزه عازم کشور عراق می‌شود و با آیت الله سیستانی دیدار می کند در بخشی از نوشتارش در خصوص این دیدار می نویسد:
به آیت ا... عرض کردم: ایران، گرفتار خرافات است و انحراف عقیده و سستی اعتقادات به دلیل میدان دار شدن افراد کم سواد و سودجو بیداد می‌کند...

آیت ا... سیستانی، مهلت ندادند من همه مطالبم را در این زمینه بگویم و با روحیه‌ای آماده و البته مشتاق و مسلط نسبت به این مقوله، شروع کردند به اظهارنظر و گفتند: شما خودتان این وضع را به وجود آورده اید. هی گفتید آقای بهاء الدینی این طور است و آن طور است. هی کرامات گفتید. من خودم در قم بودم و این چیزها را می‌دانم و این جا هم که هستم کتاب‌های زیادی می‌خوانم و این حرف‌های کرامات را که می‌زنند و می‌نویسند می‌خوانم و معتقدم شما خودتان، کشور را به روزی انداخته اید که این گرفتاری‌ها پیش آمده و جمکران را آن طور بزرگ کرده اید و منبری‌ها آن حرف‌ها را می‌زنند. من منبرها را هم گوش می‌کنم. گفتم: و مداح ها
 گفتند: آنها را هم همین کارهای شما این طور کرده است.
 گفتم:ما خودمان در مقابل آن دسته از منبری‌ها و مداح‌هایی که مطالب سست و نادرست و خرافاتی را به خورد مردم می‌دهند قرار داریم و علیه آنها مقالات و مطالب زیادی نوشته ایم و انتظار ما از شما این است که شما هم موضع گیری کنید و به ما در این زمینه کمک کنید، چون موضع گیری شما خیلی اثر دارد.
 گفتند: ایران سر مهندس دارد و من بنای دخالت در ایران را ندارم
گفتند: این‌ها را می‌دانم و از قول من هم چیزهایی علیه اینها گفته اید و منتشر شده است، ولی من بنای دخالت در ایران را ندارم. ایران مهندسی شده است و سر مهندس هم دارد و من نباید دخالت کنم.
***
حضرت آیت الله سیستانی سخنانی در خصوص جمکران بیان کرده اند فرموده اند:  جمکران را آن طور بزرگ کرده اید؛ انچه که بنده برداشت می کنم از بحث جمکران توسط ایشان این است که منظور ایشان به لحاظ مقام و منزلت در نزد مردم است اما من این یادداشت خودم را در خصوص معماری فضای این مسجد مقدس می خواهم بنویسم.
جاتون خالی در ایامی که خدمتتون نبودم در هفته گذشته سفری به قم داشتم و از نزدیک توفیق زیارت مسجد جمکران را داشتم؛ خب مسجد نسبت به گذشته تغییرات بسیاری کرده بود از جمله معماری آن.
ممکنه قدمت بنای قبلی که تصاویر بسیاری از آن منتشر شده به 30 سال نرسد اما سبک معماری، سبک معماری اصیل ایرانی است که از دوره صفویه گرفته شده است، لذا اگر بخواهد توسعه ای صورت گیرد باید برهمان سبک باشد.
به تصویر زیر نگاه کنید:

این طرح جامع مسجد جمکران است که بر این اساس ساخته خواهد شد و اما اجرای آن که در حال حاضر دارد شکل میگیرد در عکس های زیر مشهود است:
 

در دید اول ممکن است بسیار زیبا و جالب باشد اما این معماری با اون معماری که در ابتدای یادداشت بیان کردم متفاوته نخست این که مناره هایی که در اطراف مسجد قرار دارد مربوط به معماری دوره عثمانی است و فضاهایی که می خواسته به صورت معماری صفویه شکل بگیرد با سنگ های گرانیت قرمز و خاکستری پوشونده شده، به عبارتی معمار و یا طراح طرح می خواسته با سفید کردن فضای کف مسجد و استفاده از سنگ ها به نوعی میان معماری عثمانی و صفوی پیوند ایجاد کند ولی متأسفانه هیچ سنخیتی این دو معماری با یکدیگر ندارند.
البته ما از این که بهترین مصالح در این فضا به کار برده شده مشکلی نداریم اما پیوند این دو معماری نشدنی است و می توانم با عرض تأسف بیان کنم که جای خالی معماری اصیل ایرانی در یکی از مقدس ترین مساجد شیعی خالی است.
از معایب سنگ سفید اذیت بازتاب نور خورشید برای چشم زائران این مسجد مقدس است، همه ما می دانیم هنگامی که زائری به فضای مقدسی مشرف می شود باید در مسیر همانطور که دل او آماده زیارت و عبادت می شود جسم او نیز همراهی کند به عبارتی فضای عبادگاه باید بتواند دل زائر را برای عبادت آماده کند که با عرض تأسف در این نوع معماری آن هم از نوع تلفیقی کمتر این مسأله مشاهده می شود.
به تصاویر زیر نگاه کنید:


حال خودتان قضاوت کنید این فضای نورانی با آن مناره های با معماری عثمانی جمع بستنی است؟
شما هم دلتان برای معماری های اصیل ایرانی تنگ شده است؟
در زیر این نمونه های زیبا را ببینید:


آقا هرکی دستش به جایی می رسه یه تذکری بده شاید در بقیه کار بر طرف شود....
***
حکایت:
عارفی با جمعی از شاگردانش از کوچه ای گذر می کردند، صدای تق تق آسیاب بشنیدند. استاد از شاگردان بپرسید که آسیاب با زبان بی زبانی چه می گوید؟ شاگردان بعد از مدتی سکوت گفتند ندانیم. استاد خود بگفت: این آسیاب با زبان بی زبانی می گوید «درشت بستان و نرم بده».
پینوشت:
آقا ما چندی پیش یک ایـــــــــــــــــــــــــرادی از سایت رهبری گرفتیم منتظر این هستیم که بهمون صله بدهند اما مثل این که فراموش کردند؛ خلاصه هر کسی ارتباطی داره بگه صله ما رو فراموش نکنن.البته بگم ما هر چی داریم بدهکار رهبری هستیم ولی خوب صله گرفتن از ایشان هم افتخاری است دیگه. . . .
راستی حرم امام رضا هم هر روز سنگ های کف صحن جامع رو عوض می کنند البته شکی نیست که آستان قدس از بهترین سنگ استفاده کرده ولی مثل این که بهترین سنگ نما رو اشتباهی برای کف استفاده کرده؛ حیف پول ....


شش گوشه ::: سه شنبه 90/11/25::: ساعت 5:22 عصر